Dravé vtáky - fotografie

Autor: Roman Kamas | 19.6.2006 o 17:00 | Karma článku: 11,87 | Prečítané:  9869x

Včera som bol na hrade Červený kameň. Ako už niekoľkokrát predtým som si nenechal ujsť ukážku majstrovstva miestnych sokoliarov a ich operencov. Urobil som pár fotiek s ktorými by som sa rád s vami podelil.

V decembri som písal o leteckom dni, ktorý sa konal na Štrkovci v Bratislave. Venoval som sa hlavne lietajúcim strojom zo Štrkoveckej leteckej základne, ale spomenul som aj lietadlá zo základe na Červenom kameni. A práve tieto by som vám rád teraz predstavil.

Vo všeobecnosti ide o najrýchlejšie, najsilnejšie, najelegantnejšia a neviem ešte aké naj lietadlá, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii. Základňa sa nachádza na hrade Červený kameň, jej poloha na kopci so širokým rozhľadom na Podunajskú nížinu je ako stvorená na na obranu priestoru južne od Malých Karpát.

Predstavme si jednotlivé lietadlá:

Mig 33 Falcon na stojanke. Táto stíhačka sa používa na boje proti vzdušným aj pozemným cieľom. Jeho hlavnými devízami sú rýchlosť a extrémna manévrovateľnosť.

Všimnite si elegantné štíhle telo a dlhé zložené krídla. Lietadlo je samozrejme opatrené zariadením proti samovoľnému pohybu:



Detail na kokpit s pohľadom dravca:



Ešte raz Mig 33, tentoraz v hangári:



Mali sme šťastie, Mig 33 mal práve skúšobné lety, kedy sa simuloval útok proti vzdušným cieľom. Úspešnosť pri týchto cvičeniach nie je veľká, treba však pripomenúť, že v reálnom boji ciele nedosahujú také rýchlosti a majú menšiu manévrovateľnosť, takže sú pre Falcona pomerne ľahkou korisťou.


Toto lietadlo je najrýchlejšie na svete, pri strmhlavom lete dosahuje rýchlosť až 320 km/h. Nečudo, že pri takýchto rýchlostiach mal problém fotoaparát aj s rýchlosťou uzávierky 1/500 sekundy.


Mig 33 útočí na klamný cieľ:

A ešte jeden nálet:



Mig 33 po úspešnom útoku. Ako vidíte, ani teraz nie je bezpečné k stroju sa približovať. Aj keď má korisť pevne „v rukách“, okamžite striehne na ďalšiu.



Ako ďalšie lietadlo vám predstavujeme Mig 27 Bubo. Ide o väčšie ultra tiché lietadlo so senzorami na nočné videnie a preto sa používa hlavne na boj v noci. Na rozdiel od iných nočných predátorov, Mig 27 nepoužíva radar. Preto je ešte menej viditeľný pre nepriateľa. Útočí najmä na pozemné ciele.

Svoje senzory dokáže natočiť až o 270 stupňov a zamerať tak korisť v akomkoľvek postavení.


Detail kokpitu Buba so senzorami na nočné videnie:



Bubo pripravený na odlet z katapultovacieho zariadenia:



Dálšie lietadlo v akcii bol Suchoj 37 Hawk. Ide o stredne ťažký stíhací bombardér s pomerne hlhým chvostom a krátkymi krídlami. Nedosahuje extrému rýchlosť Falcona, jeho manévrovateľnosť je však obdivuhodná, dokáže letieť s AOA (uhol náletu) až 120 stupňov a útočiť na ciele v akomkoľvek postavení. Jeho taktika útoku zo zálohy z neho robí obávaného nepriateľa, ktorý útočí na pozemné ako aj vzdušné ciele.


Fotografia ukazuje striehnúci Hawk na katapultovacom zariadení:



Ako posledný vám predstavíme ťažký bombardér Suchoj T60 Eagle. Ide o takzvaného kráľa výšin, ktorého parametre skutočne vzbudzujú rešpekt. Rozpätie krídel až 250 cm, hmotnosť až 6 kg, extrémna nosnosť do 7 kg, no dokáže z útesu strhnúť a usmrtiť aj korisť o hmotnosti 30 kg, extrémny dolet. 

Napriek svojej veľkosti ide o obratného letca. Jeho taktika je podobná taktike Hawka. Tiež dokáže hodiny striehnuť z úkrytu na korisť. Okrem toho však dokáže hodiny krúžiť vo výškach a tak hľadať potenciálny cieľ. Jeho najsilnejšími stránkami sú sila a  vytrvalosť.


Toto je detail kokpitu SU T60:


Nasledovná fotografia zobrazuje to, čo vidí obeť Eagla ako posledné v živote:

To je koniec reportáže zo základne na Červenom kameni.

Ak vás zaujala, neváhajte a vyberte sa tam cez víkend a podporte úsilie našich sokoliarov o zachovanie takýchto zážitkov aj pre ďalšie generácie. Hlavne deti si prídu na svoje. A foťte.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?